11/20/2014

Sheep herding 3rd lesson -Confident building-



We were at 3rd sheep herding lesson last Saturday, and I was also at agility trial on Sunday... 
To be honest, that was very bad choice, doing both herding and agility in one weekend! Because... I totally didn't know there were sheep... 
oh so many many sheep RIGHT next to agility ring on Sunday !! 

Yeah, Niah was so excited about sheep at agility- and didn't connect with me at agility... Weather was terrible, bad ground condition, not that exciting courses, 
It wasn't great day at all on Sunday....
so we didn't have luck for agility as you can imagine! 

But how was herding?  
Hm... it was... very interesting.  
A lot of new behavior to learn. 
I've seen many of "Never seen my dogs do that" moment!!

We were back to the paddock where we had a first lesson at Instructor's house. 
Niah was doing alright.. but still broke troop a couple of times and just chasing around them.. then we notice that he only goes to back side of the sheep, and we finally realized that..
"Oh, He is a bit scared of sheep!!!"
Yes, Koto and Niah both never looks at Sheep's eyes. 

SO--- what we did was...
Confident building exercise.   
We put about 5 sheep in the pen, and we put dogs ON TOP OF sheep to get use to them. Also let Niah and Koto to look at Sheep's eyes, really deeply... 
For instance, If sheep are stuck in the corner, dogs needs to somehow find a way to push them, to do so, sheep dogs needs to crawl under the small gap and push back from where they are, and apparently that's one of the important sheepdog mission. 
Being stronger than sheep, being confident with Sheep.. 
 
Unfortunately, I didn't record what we did.. because both Koto & Niah were screaming.. 
So- No video or photo, but here is what I've seen (Not exactly! haha..)  

Koto and Niah had some moment that wagging their tail on top of sheep, getting very relaxed with them, it was just too funny.. and as soon as they move, back to super serious. They both started to show teeth to them. wow, my sweet boy is showing a teeth!!
Niah got confident with sheep quickly,    Koto is bit more timid (as always she is). 
A lot more things to work on, but they both show significant confident improvement this day.  What a exciting day for us.

英語で沢山書いたので、日本語は短めに書きますが、先週末は土曜がハーディング、そして日曜はアジリティの競技会と忙しかったのです。。。
でもこの組み合わせ、、大失敗でしたぁぁ〜
なぜかというと、、なんとアジの競技会は1時間半はなれた”ど”田舎だったのですが、 
なんと、、、アジのリングのすぐ隣に羊が、、、、、30頭くらいいたかなぁ。。
土曜のハーディングがかなりフルオンだったので、ニアは羊ばっかり気にして集中力ゼロ、 コネクションゼロ、、そして天気最悪、グランドコンディションは悪し、
コースもなんだか超難しかったり、超簡単だったり、、、なんだか、、、全てがぁ
微妙。。さんざんなアジリティでした。

そして土曜のハーディングはどうだったかというと、これがかなーり 興味深い一日でした。
ニアや琴は 羊を追掛けたりまとめる事はわかってるのですが、ただ後ろをうろうろするだけで、羊の目を一切見ない様に 目をそらしながら後ろから近づいているんじゃない?
ってインストラクターが言い出したのです。
私が羊に近づかれるとすこし、ドキドキ、おどおどしてしまう様に、(大きいしあの目がちょっと恐い)二匹とも羊がちょっと恐いみたい(笑)
そんなわけで、、コンフィデントビルディングエクササイズ!っていうのをやったのですが、これが、羊の上に犬をのせたり、羊に思いっきり顔を近づけてにらめっこさせたり、ペンの端っこに固まった羊の足下にむりやり隙間をみつけて入らせ、端っこから羊を動かすというエクササイズでした。
これはよくケルピーがよくステーションでやってるの見ますが、
シープドッグがまた子犬の時に羊に慣れさせる為に昔やっていたエクササイズだそうです。
でも実は 今はRSPCA(動物保護団体)がやってはいけない(羊が傷つく事があるため)という条例をつくっているらしく禁止されています。。 そして、、、案の定 1匹の羊がパニックになりペンに激突!
可哀想に鼻血だしてました。。。。ごめんよーメーメ。
でも やっちゃいけないんだよ、といわれながらも お勧めされた訳がよーく解りました。
ニアは羊の目の前にきたら思いっきりそっぽ向いて目をそらしていたのですが、
羊の上で羊に馴れさせたり、色んな事をやってるうち、みるみる自信がついてきて、あっという間に羊をにらむようになりました(笑)
琴はというと、、後ろから羊に噛み付いて行くくせに、同じく ちょっと恐い。。
ハーディングも奥深いですね。トレーニングする事が沢山です!
今回は2匹が大興奮状態で写真が全然とれなかったので 合成写真をお楽しみあれ(笑)

そんなわけで、こんなエクササイズをした翌日に 羊が隣にいるリングでアジリティが出来る訳なーい!


No comments: